Wyniki Segmentu Dystrybucja Grupy ENERGA (mln zł)
Do pobrania: Wyniki Segmentu Dystrybucja
Segment Dystrybucja wypracował w całym 2016 roku prawie 85% EBITDA Grupy ENERGA. W 2015 roku było to 76%.
Przychody ze sprzedaży Segmentu Dystrybucja w 2016 roku były niższe o niecałe 3% od analogicznego okresu roku poprzedniego. Wynikało to głownie z:
spadku przychodów średniej stawki dystrybucyjnej o niecałe 2%, wynikającego ze spadku taryfy dystrybucyjnej, mimo wyższego o 1 % wolumen dystrybuowanej energii elektrycznej,
mniejszych o 36% przychodów z tytułu opłat przyłączeniowych w konsekwencji przyłączenia mniejszej ilości farm wiatrowych z uwagi na zmianę przepisów prawnych dotyczących OZE.
Zysk netto w 2016 roku był wyższy w ujęciu rocznym o 36 mln zł. Wynikało to z:
poprawy wyniku operacyjnego Segmentu,
lepszego salda na działalności finansowej,
nieznacznie niższego obciążenia podatkowego,
uzyskanych w ramach przychodów finansowych odsetek od sprawy sądowej w wysokości 23 mln zł, co razem z kwotą należności głównej stanowiło niemal 39 mln zł.
Nakłady inwestycyjne Segmentu Dystrybucja wyniosły 1 263 mln zł, tj. o prawie 140 mln zł więcej niż rok wcześniej.
EBITDA Bridge Segmentu Dystrybucja (mln zł)
W 2016 roku EBITDA Segmentu Dystrybucja wzrosła o prawie 2% w porównaniu do 2015 roku.
Istotny wpływ na ukształtowanie się wyniku operacyjnego na poziomie 984 mln zł miały takie czynniki, jak:
spadek marży na dystrybucji z uwzględnieniem strat sieciowych,
wyższe koszty podatku od nieruchomości,
niższy OPEX,
lepszy wynik na pozostałej działalności operacyjne,
otrzymana od PKN Orlen zasądzona kwota należności z tytułu sprawy sądowej dotyczącej opłaty systemowej,
spadek rezerw na roszczenia w związku z posadowieniem infrastruktury energetycznej na gruntach osób trzecich.
Wyniki Segmentu Wytwarzanie Grupy ENERGA (mln zł)
Udział Segmentu Wytwarzanie w łącznym poziomie EBITDA Grupy wyniósł 16% w 2016 (w analogicznym okresie roku ubiegłego było to 18%).
Przychody ze sprzedaży Segmentu Wytwarzanie w 2016 roku były niższe o 18% od analogicznego okresu roku poprzedniego. Wynikało to głownie z:
spadku przychodów ze sprzedaży praw majątkowych, wynikającego ze znacznego obniżenia rynkowych cen praw
spadku ceny sprzedaży energii elektrycznej w liniach biznesowych Elektrownia w Ostrołęce oraz Woda
spadku produkcji energii w Elektrowni w Ostrołęce (o 9%) z racji na mniejszą pracę w wymuszeniu na rzecz PSE
spadku produkcji z farm wiatrowych (o 11%) z powodu mniejszej wietrzności.
powyższe spadki przychodów zostały częściowo skompensowane wyższą produkcją ze źródeł wodnych (o 16%)
Oprócz wyżej prezentowanych czynników kształtujących wyniki brutto r/r Segmentu Wytwarzanie należy pokreślić rozpoznanie w 2016 roku odpisów aktualizujących wartość niefinansowych aktywów trwałych Segmentu o łącznej wartości 573 mln zł wynikające:
ze zmiany ścieżek cenowych w I kwartale 2016 roku i związanych z tym odpisów działających i projektowanych aktywów wiatrowych (-305 mln zł), w tym również utrata wartości firmy (goodwill) powstała w wyniku nabycia portfela farm wiatrowych w 2013 roku o wartości 117 mln zł;
z wejścia w życie Ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych w II kwartale 2016 roku (- 247 mln zł);
z rozwiązania odpisu dokonanego w 2012 roku na projekt budowy elektrowni Ostrołęka C, w związku z podjętą w III kwartale 2016 roku decyzją o realizacji tego projektu (+117 mln zł);
z przyjętego w strategii Grupy nowego modelu biznesowego działania elektrowni oraz ze zmiany ścieżek cenowych w IV kwartale 2016 roku i związanego w tym odpisu majątku elektrowni w Ostrołęce (-132 mln zł).
Do pobrania: Wyniki Segmentu Wytwarzanie
EBITDA Bridge Segmentu Wytwarzanie (mln zł)
Spadek EBITDA wyniósł 77 mln zł i w głównej mierze wynikał ze spadku przychodów ze sprzedaży energii elektrycznej oraz praw majątkowych, który został skompensowany niższym kosztem zużycia paliw.
Spadek przychodów ze sprzedaży energii elektrycznej w 2016 roku był spowodowany dwoma głównymi czynnikami:
spadkiem ceny sprzedaży energii elektrycznej w liniach biznesowych Elektrownia w Ostrołęce oraz Woda,
spadkiem produkcji r/r energii w Elektrowni w Ostrołęce (o 9%),
spadkiem produkcji z farm wiatrowych (o 11%) z powodu mniejszej wietrzności.
Dodatkowo na kształtowanie się wyniku brutto w Segmencie Wytwarzanie wpływ miały także:
niższe koszty zużycia kluczowych paliw (w 2016 roku obniżyły się o 151 mln zł tj. o 34 % r/r),
odpisy aktualizujące wartość niefinansowych aktywów trwałych Segmentu (łączna wartość to 573 mln zł),
spadek przychodów ze sprzedaży praw majątkowych związany m.in. z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku Ustawy o OZE.
Wyniki Segmentu Sprzedaż Grupy ENERGA (mln zł)
Do pobrania: Wyniki Segmentu Sprzedaż
W 2016 roku Segment Sprzedaż wypracował 2% EBITDA Grupy ENERGA.
Przychody Segmentu Sprzedaż w 2016 roku spadły o 2% w porównaniu z 2015 rokiem. Na to wpłynęły takie czynniki, jak:
niższy o 44% wolumen sprzedaży energii elektrycznej na rynku hurtowym przy zbliżonym poziomie średniej ceny sprzedaży
wyższy o 17% wolumen sprzedaży energii elektrycznej na rynku detalicznym przez Segment przy jednoczesnym spadku średnich cen sprzedaży o 5%
spadek marży na sprzedaży energii elektrycznej
Do pobrania: Determinanty kształtowania marży na sprzedaży energii elektrycznej.
EBITDA Bridge Segmentu Sprzedaż (mln zł)
Na wynik EBITDA tego Segmentu w 2016 roku zauważalny wpływ miały także:
niekorzystne saldo na pozostałej działalności operacyjnej (-61 mln zł). Jest to efekt negatywnego wpływu zdarzeń o charakterze jednorazowym i niegotówkowym – zawiązanie w grudniu 2016 roku rezerw ze względu na trwające postępowania administracyjne i sądowe na łączną kwotę 43 mln zł. Ponadto, w 2015 roku Segment uzyskał jednorazowo przychody pozaoperacyjne (m.in. z tyt. kar i odszkodowań), które nie wystąpiły w 2016 roku.
Dynamiczny wzrost obrotem gazem w ujęciu wolumenowym i marżowym. W 2016 roku Segment wygenerował wyższą o 18 mln zł marżę na sprzedaży paliwa gazowego niż w 2015 roku. Jest to efekt 2,5-krotnego wzrostu wolumenu sprzedaży oraz wyższych marż jednostkowych.
W Segmencie Sprzedaż nastąpił wzrost nakładów inwestycyjnych w 2016 roku o 34 mln zł r/r. Jest to wynikiem wzrostu nakładów w ramach projektu związanego z systemem obsługi sprzedaży w Grupy Kapitałowej ENERGA.